دوشنبه ۲ آبان ماه

کابینت روشویی یکی از تجهیزات سرویس بهداشتی می‌باشد که وظایف مختلفی از جمله حفظ لوازم بهداشتی، نظافتی و آرایشی را دارد. این کابینت که به کابینت دستشویی هم معروف است، انواع مختلفی دارد. بسته به سلیقه اشخاص، نحوه استفاده از کابینت روشویی نیز متفاوت است. در هر صورت کابینت روشویی به عنوان بخشی از دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی طراحی شده است. در نتیجه می‌تواند نقش زیباسازی فضای حمام و سرویس بهداشتی را هم به عهده داشته باشد.

ضمنا این وسیله، یک فضای مناسب برای نگهداری انواع وسایل بهداشتی و آرایشی است. حتما شما هم می‌دانید که سرویس بهداشتی، یک محیط مناسبی برای رشد انواع باکتری‌ها و میکروب‌ها است. همچنین معمولا بعد از استفاده از سرویس بهداشتی یا فلاش‌تانک، تعداد باکتری‌های موجود در فضا چندین برابر می‌شود. این میکروب‌ها می‌توانند جذب وسایل بهداشتی شوند و آن‌ها را آلوده کنند. بنابراین یک راه حل منطقی برای حفظ بهداشت وسایل، نصب یک کابینت است.

 امروزه با توجه به کوچک بودن فضای حمام و سرویس بهداشتی، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها کمبود فضاست. بنابراین وجود چنین کابینتی، کمک بزرگی به جا دادن وسایلی مانند صابون، شامپو، مایع دستشویی، وسایل نظافت سرویس بهداشتی و غیره می‌نماید.

انواع کابینت روشویی را بشناسیم؟

سرویس‌های بهداشتی یکی از مکان‌های مهم و کاربردی در خانه هستند. درسال‌های قبل، سرویس‌های بهداشتی مکانی بسیار ساده، بدون هیچ‌گونه زیبایی و دکوراسیونی بودند. اما در سال‌های اخیر، زیبایی و بهداشت تمام خانه از جمله سرویس بهداشتی، اهمیت خاصی پیدا کرده است.

کابینت روشویی، یکی از عوامل مهم بابت زیبایی و نظم دادن به فضای سرویس بهداشتی و حمام است. همین امر باعث می‌شود که در زمان استفاده از حمام و سرویس بهداشتی، لذت و آرامش کافی داشته باشیم. این وسیله، از جمله عواملی است که علاوه بر لوکس بودن، کاربردی هم هست. از کابینت دستشویی معمولا برای نظم دادن به حوله‌ها، صابون‌ها، اسپری‌ها و سایر وسایل بهداشتی و نظافتی بهره گرفته می‌شود.

قبل از انتخاب کابینت روشویی، باید فضای مناسبی در سرویس بهداشتی خود در نظر گرفت. چون اگر در چیدمان سرویس بهداشتی، اشتباهی داشته باشیم، باعث عدم استفاده از زیبایی و کاربرد مفید کابینت دستشویی خواهیم شد. امروزه کابینت روشویی یکی از اقلام ضروری و حائز اهمیت در همه سرویس‌های بهداشتی به حساب می‌آید . کابینت دستشویی، یکی از متنوع‌ترین اکسسوری‌های سرویس بهداشتی و حمام است. این وسیله با تنوع زیادی که دارد، انتخاب را برای هرنوع سلیقه‌ای آسان می‌سازد.

کابینت‌های روشویی دارای انواعی چون پایه‌دار، ایستاده، مدرن، کلاسیک و غیره هستند. به همین دلیل شما می‌توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود، کابینت دستشویی مورد نظر را انتخاب کنید. مزیت‌های استفاده از کابینت روشویی عبارتند از:

  •  استفاده بهینه از فضای سرویس بهداشتی
  •  نظافت راحت سطح سرویس بهداشتی
  • پوشاندن کامل سیفون و لوله‌ها
  • ایجاد فضای مناسب برای نگهداری لوازم بهداشتی و قرار دادن اشیاء دکوراتیو
  • مقاومت در برابر رطوبت

چرا باید از روشویی کابینتی استفاده کنیم؟

اغلب خانم‌ها علاوه بر نگهداری لوازم آرایشی و بهداشتی، به دنبال شیک‌تر شدن محیط سرویس بهداشتی منزل نیز هستند. به دلیل اینکه فضای زیر دستشویی، شامل لوله و اتصالات مربوطه می‌باشد، کابینت دستشویی نقش مهمی در مخفی کردن این بخش‌ها دارد. بنابراین این وسیله به نحوی ظاهر نازیبای فضای زیر دستشویی را پنهان می‌کند تا این زشتی‌ها به چشم نیایند.

علاوه بر موارد ذکر شده، فضای سرویس بهداشتی آلوده است و محیط مناسبی برای رشد انواع باکتری و میکروب می‌باشد. به همین دلیل بهترین کار ممکن برای تمیز نگه داشتن تمامی وسایل بهداشتی، قرار دادن آن‌ها در یک فضای بسته همچون کابینت روشویی است.

انواع کابینتهای روشویی از نظر نوع نصب

کابینت پایه‌دار

یکی از انواع کابینت دستشویی، نوع پایه‌دار یا ایستاده است. این مدل به طور کامل بر روی زمین قرار می‌گیرد. به همین خاطر قدرت تحمل وزن‌های بالا را هم دارد. در چنین شرایطی، شما دیگر هیچ محدودیتی در انتخاب کاسه روشویی ندارید. ضمن اینکه به دلیل قرار گرفتن این وسیله جلوی دیوار، می‌توان از فضای پشت آن برای مخفی کردن لوله‌ها و سیفون استفاده کرد.

کابینت روشویی پایه دار

کابینت دیواری

این مدل کابینت دستشویی معمولا در ابعاد بزرگ تهیه می‌گردد و مناسب فضاهای بزرگ‌تر می‌باشد .البته با توجه به نیاز و سلیقه شما، کابینت‌ها مناسب فضایی که شما در اختیار دارید، طراحی می‌گردند. این مدل کابینت دستشویی، فضای کمتری اشغال می‌نماید. به همین دلیل مناسب سرویس‌های بهداشتی کوچک هم هست.

یکی از مزایای کابینت روشویی دیواری این است که با زمین ارتباط ندارد. به همین خاطر با وجود چنین کابینتی، شستشوی کف سرویس بهداشتی بسیار راحت‌تر و بی دردسرتر می‌باشد. در این مدل بهتر است از کاسه روشویی مناسب که وزن کمتری دارد، استفاده گردد. کابینت دستشویی دیواری، در واقع یک یونیت یا باکس است که زیر روشویی قرار می‌گیرد. این کابینت به وسیله پایه‌هایی به دیوار متصل می‌گردد.

کابینت دیواری

انواع روشویی کابینتی از نظر جنس

چوب

استفاده از چوب در هر نوع دکوراسیونی، باعث جذاب شدن و زیباتر شدن فضای مورد نظر می‌شود. ولی معمولا در فضای دارای رطوبت مثل سرویس بهداشتی، وجود رطوبت باعث می‌شود که آب به مرور زمان به سطح کابینت نفوذ کرده و چوب آن باد کند. همین امر باعث خراب شدن کابینت می‌شود. البته راهکارهایی همچون استفاده از پلی استر، رزین و چسب مخصوص برای عایق کردن سطح چوب وجود دارد. البته این موارد باعث بالا رفتن هزینه تمام شده کابینت می‌شوند.

کابینت روشویی چوبی

فلز

کابینت‌های فلزی به دلیل استحکام زیادی که دارند، قابلیت تحمل وزن بالا را دارند. ولی به مرور زمان فرم اولیه کابینت تغییر می‌یابد و زیبایی خود را از دست می‌دهند.

کابینت  PVC

بهترین جنس کابینت روشویی از جنس PVC می‌باشد. این جنس بسیار مورد استقبال است. معمولا جنس PVC ضد خش است و از تنوع رنگی بالایی برخوردار است. در ضمن از مزایای دیگر این جنس، ضد آب بودن و ضد حریق بودن است. این جنس کابینت معمولا از عمر طولانی برخوردار است و کمتر ممکن است خراب شود.

ابعاد کابینت روشویی استاندارد

در فضاهای کوچک، معمولا اولین الویت در کابینت روشویی، ابعاد آن است. اگر کابینت روشویی انتخابی شما، کابینت دیواری باشد، محدودیتی در انتخاب ارتفاع کابینت وجود ندارد. اما اگر مدل کابینت دستشویی، پایه‌دار باشد، باید به صورتی انتخاب شود که در هنگام اتصال به سطح زمین تا ارتفاع مناسبی بالا بیاید. در غیر این صورت برای استفاده از شیر روشویی مشکل پیش می‌آید.

عرض کابینت روشویی را هم باید در نظر داشت. چراکه لازم است پس از نصب، فضای کافی برای ایستادن روبه‌روی روشویی وجود داشته باشید. ضمنا درب سرویس بهداشتی باید به راحتی باز و بسته شود و به روشویی برخورد نکند. بلندی کابینت نیز باید به اندازه‌ای باشد که لوله‌های آب سرد و گرم را کاملا پنهان کند.

انواع سبک‌های کابینت روشویی

کابینت کلاسیک

معمولا برای داشتن کابینت کلاسیک بهتر است جنس کابینت دستشویی، چوب با ترکیب سنگ و در رنگ‌های خاص استفاده شود. با این ترکیب، سرویس بهداشتی شما از زیبایی خاص و منحصر بفردی برخوردار می‌گردد. معمولا برای این مدل کابینت، از سنگ‌های مرمر و گرانیت استفاده می‌گردد. در کابینت روشویی کلاسیک، طراحی‌های پرکار و پرنقش‌تری نسبت به طراحی‌های ساده استفاده می‌شود.

کابینت روشویی کلاسیک و سلطنتی

کابینت مدرن

یکی از تجهیزات کاربردی سرویس بهداشتی کابینت روشویی می‌باشد و نقش‌های مختلفی از قبیل حفظ و پوشش وسایل و تجهیز دکوراسیون سرویس بهداشتی را دارد. این مدل کابینت همان طور که از نامش پیداست، از جدیدترین مدل‌های کابینت روشویی می‌باشد .

در دنیای مدرن امروزی، زیبایی در سادگی معنا می‌شود. پس بهتر است برای داشتن یک فضای زیبا و شیک، از زرق و برق‌های اضافی بپرهیزیم. در واقع برای داشتن کابینت مدرن، بهتر است کابینت از جنس شیشه، سرامیک یا PVC با طرح‌های مربع یا مستطیل باشد.

کابینت روشویی مدرن

کابینت ساده

این مدل کابینت هیچ طراحی یا مدل خاصی ندارد. این کابینت، تنها برای پوشش لوله‌های تاسیساتی و ایجاد یک فضای ذخیره‌سازی وسایل به کار می‌رود. این کابینت از نظر قیمتی هم از سایر کابینت‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله با انواع کابینت‌های سرویس بهداشتی آشنا شدیم. در ضمن متوجه شدیم که سبک‌های اینگونه کابینت‌ها چیست و کدام جنس بهتر است. برای فضاهای کوچک هم توصیه‌هایی ارائه گردید که لازم است مد نظر قرار گیرد. امیدواریم شما هم با خواندن این مقاله، اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورده باشید و بتوانید برای خرید یا تعویض کابینت دستشویی خود، تصمیم درستی بگیرید.

منبع: Wetstyle

اشتراک گذاری :

نظر دهید