دوشنبه ۲۰ فروردین ماه

رنگ کابینت روشویی یکی از معیارهایی است که علاوه بر جنس، زیبایی و اندازه، در انتخاب روشویی کابینتی باید به آن توجه کرد. شاید با خود فکر کنید که کیفیت رنگ کابینت روشویی، نکته مهمی نیست. اما باید بدانید که در صورت خرید یک کابینت بی‌کیفیت، این وسیله بعد از مدتی تغییر رنگ می‌دهد. در ضمن رنگ کابینت، شفافیت خود را هم از دست می‌دهد یا قسمتی از رنگ به دلیل رطوبت، پوسته می‌شود.

نکته بسیار جالب و کلیدی در مورد رنگ کابینت روشویی، تاثیر آن بر روی قیمت است. هر چه رنگ استفاده شده در کابینت با کیفیت‌تر باشد، هزینه محصول نیز بیشتر می‌گردد. این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان با جایگزین کردن رنگی ارزان، قیمت نهایی محصولات خود را کمتر می‌کنند و حاشیه سود خود را بیشتر می‌نمایند.

البته تشخیص کیفیت رنگ برای کاربران عادی، سخت می‌باشد. چرا که همه تجربه کافی برای تشخیص کیفیت رنگ را ندارند. پس بهتر است خرید کابینت روشویی را از شرکت های تولیدی معتبر کابینت روشویی که در بازار از شهرت خوبی برخوردارند، انجام دهیم. ما در این مقاله قصد داریم در مورد انواع رنگ کابینت روشویی و کاربرد آن در تولید کابینت صحبت کنیم. پس خوب است که شما هم با ادامه این مقاله همراه باشید و در این زمینه، اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

انواع رنگ برای کابینت روشویی

رنگ‌های موجود در بازار در دو گروه ساختمانی و صنعتی قرار دارند. انواع رنگ‌های ساختمانی برای نقاشی ساختمان و جهت زیباسازی آن کاربرد دارند. رنگ‌های صنعتی هم برای رنگ‌آمیزی و پوشش محصولات با هدف ایجاد لایه محافظ استفاده می‌گردند.

هدف از رنگ‌آمیزی کابینت روشویی هم علاوه بر زیباسازی، ایجاد یک لایه محافظ در برابر عوامل مخرب از جمله رطوبت است. با این کار طول عمر مفید کابینت هم افزایش می‌یابد. بنابراین استفاده از رنگ صنعتی، بهترین گزینه برای نقاشی کردن این نوع کابینت می‌باشد.

انواع رنگ های صنعتی

  • رنگ‌های پلی‌اورتان
  • انواع رنگ‌های ترموپلاست
  • رنگ‌های اپوکسی
  • انواع رنگ‌های کوره‌ای
  • رنگ‌های مقاوم حرارتی
  • رنگ‌های الکیدی هواخشک

رنگ پلی اورتان

گروه رنگ مورد استفاده در روشویی کابینتی، رنگ پلی‌اورتان است. این دسته رنگ‌ها جزء رنگ‌های دو جزئی و ترکیبی از رزین پلی اورتان و رنگ دانه (پیگمنت) است. محل استفاده کابینت روشویی در سرویس‌های بهداشتی و حمام است. به همین جهت در تماس مستقیم با آب و رطوبت است. در نتیجه، استفاده از رنگ پلی اورتان قوت می‌یابد. چرا که مهم‌ترین ویژگی رنگ پلی اورتان، مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و عوامل شیمیایی است.

از دیگر خصوصیات این رنگ عبارت است از :

  • خشک شدن سریع
  • مقاومت در برابر سایش
  • ایجاد یک پوشش زیبا و چشم نواز
  • مقاومت بالا در برابر اشعه خورشید
  • چسبندگی بالا روی سطوح و جلوگیری از هرگونه پوسته‌پوسته شدن

نحوه استفاده از رنگ پلی اورتان

برای آماده سازی رنگ پلی اورتان، باید این رنگ را با ماده‌ای به نام هاردنر و تینر ترکیب کنیم. هاردنر به معنی سخت‌کننده است. این ترکیب شیمیایی به عنوان جزء دوم و یک واکنش دهنده برای سخت کردن رنگ است. تینر نیز یک ماده شیمیایی حلال است و برای رقیق کردن رنگ استفاده می‌شود. رنگ پلی اورتان و هاردنر مربوطه را با نسبتی مناسب مخلوط کنید و با تینر رقیق نمایید.

نکته: این نسبت توسط کارخانه سازنده مشخص می‌شود.

نکته مهمی که باید با شما به اشتراک بگذاریم این است که این رنگ را باید به میزان مصرف آماده کنید. زیرا سرعت خشک شدن بالای این رنگ و شرایط سخت نگهداری آن، باعث می‌شود مقدار اضافی این رنگ غیر قابل مصرف باشد. به همین دلیل شما مجبور به دور ریختن رنگی که درست کرده‌اید خواهید شد.

رنگ متالیک

رنگ متالیک ترکیبی از رزین پلی اورتان و اکلیل می‌باشد. این رنگ، رنگی است که با نگاه اول به آن درخشندگی و انعکاس نور از ذرات اکلیلی به چشم می‌خورد. در واقع دلیل براق بودن این رنگ، وجود اکلیل است. استفاده از این رنگ‌ها باعث زیبایی بیشتر رنگ کابینت روشویی می‌شود. پس کسانی که به دنبال دکوری پر زرق و برق هستند، می‌توانند کابینت روشویی با این رنگ را انتخاب نمایند.

نحوه آماده سازی رنگ متالیک

برای تهیه این رنگ، ماده کیلر و پودر اکلیلی رنگی مورد نظر و تینر را با نسبتی مشخص با هم ترکیب می‌کنیم. اسم کیلر برای همه ما آشنا است. این ماده، ساده ترین محصولی که همه ما استفاده کرده‌ایم. در واقع کیلر همان اسپری براق‌کننده‌ای است که در ابزار فروشی‌ها به فروش می‌رسد.

کیلر از جمله رنگ‌های سلولزی پرکاربرد است که بر پایه رزین الکید و نیترات سلولز تهیه می‌شود. مشخصه بارز کیلر، ایجاد یک لایه بی‌رنگ شفاف و براق است. در صورت ترکیب کیلر با اکلیل‌های رنگی، درخشش و براق بودن رنگ کابینت روشویی، چشم نوازتر هم می‌شود. زمان خشک شدن کیلر، هم به دمای محیط و هم به ضخامت لایه پاشیده شده روی کابینت روشویی بستگی دارد. پودرهای اکلیلی نیز ذرات ریز و براقی هستند که با بازتاباندن نور در جهت‌های مختلف، باعث درخشندگی می‌شوند.

قبل از رنگ کردن کابینت روشویی، به نکات زیر توجه کنید

شاید باور این موضوع برایتان سخت باشد. اما رنگ کردن کابینت روشویی یکی از ساده‌ترین کارهایی است که تا به حال انجام داده‌اید. اما قبل از شروع کار باید با نکات مهم در مورد رنگ کردن کابینت روشویی آشنا شوید:

  • قبل از شروع رنگ کردن کابینت روشویی، ابتدا به جنس کابینت توجه کنید. به طور معمول رنگ کردن کابینت‌های روشویی چوبی نسبت به کابینت‌هایی ملامین و ترموفویل، راحت‌تر است. همچنین پس از اتمام کار، نتیجه بسیار رضایت‌بخش می‌باشد.
  • قبل از شروع رنگ‌آمیزی کابینت روشویی، آن را از دیوار یا جایش جدا کنید. چون با جدا کردن کابینت روشویی، دسترسی شما به همه نقاط کابینت ممکن خواهد شد. همین موضوع باعث می‌شود که در پایان کار، رنگ یک‌دست‌تری روی کابینت داشته باشید.
  • قبل از نقاشی کابینت روشویی، حتماً وسایل داخل آن را تخلیه کنید. سپس همه بخش‌ها را با یک اسپری پاک‌کننده مناسب و پارچه تمیز کنید. این کار موجب می‌شود که رنگ، بهتر روی سطح کابینت بنشیند و یک‌دست‌تر دیده شود.

چند نکته در مورد رنگ‌های کابینت روشویی

  • رنگ‌ها موادی قابل اشتعال هستند. بنابراین باید در ظروف در بسته و دور از آتش و عوامل آتش‌زا نگهداری شوند.
  • بهتر است رنگ را از آب و رطوبت دور نگهداریم و در صورت باز کردن رنگ، از آن در کمترین زمان استفاده کنیم.
  • قبل از مصرف، رنگ را کاملا هم بزنید.
  • اسپری کردن رنگ، بهترین روش رنگ‌آمیزی کابینت روشویی است. چون باعث می‌شود رنگی یک‌دست ایجاد شود.
  • قبل از استفاده از رنگ، حتما سطح مورد نظر را تمیز کنید. چون وجود گرد و غبار، رطوبت، چسب و هر گونه آلودگی احتمالی دیگر، رنگ را ناصاف و مخدوش می‌نماید.
  • بعد از اتمام کار، تمامی لوازم رنگ کاری را شستشو دهید تا برای کار بعدی آماده باشند.

حرف آخر

کابینت روشویی و حمام در معرض رطوبت دائمی قرار دارد. همین موضوع اهمیت استفاده از عناصر پوششی مناسب را برای کابینت روشویی را افزایش می‌دهد. رنگ‌ها نیز از جمله عناصر پوششی مهم برای کابینت روشویی هستند. برای حفظ و افزایش طول عمر این وسیله، باید به کیفیت رنگ کابینت روشویی توجه کافی بنمایید.

رنگ کردن کابینت روشویی اصلا کار سختی نیست. بنابراین با رعایت چند نکته ساده، شما هم می‌توانید خودتان برای رنگ‌آمیزی این وسیله دست به کار شوید.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد اطلاعات مفیدی در مورد انتخاب رنگ کابینت روشویی در اختیار شما قرار دهد. از شما دعوت می‌کنیم مقالات آتی ما را هم مطالعه نمایید و اطلاعات خود را به روز کنید.

منبع: BOBVILA

اشتراک گذاری :

نظر دهید