دوشنبه ۲۵ مهر ماه

در میان کابینت‌های روشویی مختلف، کابینت روشویی PVC در بازار از محبوبیت بالاتری برخوردار است. این محصول، یکی از بهترین محصولاتی است که در چند سال اخیر توانسته است مشتریان زیادی را به خود جلب کند. این محصول در انواع و مدل‌های مختلف و متناسب با هر خانه‌ای طراحی و تولید شده است. اما افراد مختلف به دنبال کابینتی هستند که طول عمر بالایی داشته باشد و در برابر رطوبت و حرارت مقاوم باشد. در واقع صاحبان منازل به دنبال یک کابینت ضد آب هستند تا بتوانند سال‌های زیادی از آن استفاده کنند.

اگر شما هم به دنبال خرید کابینت روشویی PVC هستید، با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب آن آشنا شوید.

پی‌وی‌سی چیست؟

قبل از پرداختن به کابینت روشویی از جنس پی‌وی‌سی، باید بدانیم خود پی‌وی‌سی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. پلی وینیل کلراید یا به اصطلاح پی‌وی‌سی(PVC) ، نوعی ماده پلاستیکی فشرده شده و صنعتی است. PVC از ترکیبات کربن در پتروشیمی به دست می‌آید. این پلاستیک کاربردهای بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، استفاده در صنعت دکوراسیون است.

با توجه به جنس این ماده که بر پایه پلاستیک است، امکان رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها در آن وجود ندارد. PVC در دو نوع سخت و انعطاف‌پذیر در بازار وجود دارد. جالب است بدانید که این نوع پلیمر فشرده در سال ۲۰۱۹ کشف شد. هم اکنون از این جنس برای ساخت انواع کمد و کابینت روشویی ضد آب استفاده می‌گردد.

این ماده به صورت مصنوعی ساخته می‌شود و از استحکام قابل قبولی برخوردار است. همچنین در برابر ضربات تا حد زیادی مقاوم است. علاوه بر موارد ذکر شده، این ماده ضد آب است. به همین دلیل در مکان‌های دارای رطوبت هم به جای چوب و دیگر مواد پلاستیکی و فلزی از آن استفاده می‌شود.

کابینت روشویی PVC  چه مزایایی دارد؟

کابینت روشویی پی‌وی‌سی از جمله پرطرفدارترین کابینت‌های روشویی موجود در بازار است. علت این امر هم مزایای زیاد این نوع روشویی است. ما در ادامه، به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. کابینت روشویی پی‌وی‌سی، ضد آب است. این ویژگی، اولین و مهمترین خصوصیت یک کابینت روشویی است. چون این وسیله قرار است در محیط مرطوب حمام و دستشویی مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین اگر در برابر رطوبت مقاومت نداشته باشد، بعد از مدت کمی غیرقابل استفاده خواهد شد.

این نوع روشویی مقاومت بالایی در برابر ضربه، فشار و خط و خش دارد. در ضمن این جنس دارای تنوع بسیار بالایی است. انواع مدل‌های کابینت روشویی PVC، از کلاسیک گرفته تا مدرن در بازار ارائه می‌گردند. به همین خاطر با هر نوع دکوراسیونی به راحتی جور می‌شوند. ویژگی مهم دیگر این جنس این است که در برابر نفوذ حشراتی مانند سوسک، موش و غیره کاملا مقاوم است.

کابینت روشویی PVC، بهداشتی‌تر از سایر انواع کابینت است. به دلیل همین ویژگی، کابینت روشویی پی‌وی‌سی در محیط‌های بیمارستانی یا آزمایشگاهی هم استفاده می‌گردد. وزن این نوع کابینت هم نسبت به سایر کابینت‌های روشویی سبک‌تر است. علاوه بر این حمل و نصب آنها بسیار آسان و کم هزینه است.

مزایای دیگر کابینت روشویی PVC

به دلیل تولید انبوه و در دسترس بودن ورق‌های پی‌وی‌سی، این کابینت‌ها از قیمت مقرون به صرفه‌تری برخوردار می‌باشند. ورق‌های پی‌وی‌سی قابلیت رنگ شدن یا روکش شدن را هم دارند. به همین دلیل انواع کابینت روشویی پی‌وی‌سی، از تنوع رنگ بی‌نظیری برخوردار است. بنابراین به راحتی می‌توانید این نوع کابینت روشویی را مطابق با دکوراسیون سرویس بهداشتی خود انتخاب نمایید. از نظر ابعاد و اندازه هم هیچ محدودیتی برای این نوع کابینت وجود ندارد. کابینت روشویی پی‌وی‌سی جهت استفاده در سرویس بهداشتی‌های بزرگ و کوچک، در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود.

یکی دیگر از خصوصیات مثبت این نوع کابینت، این است که برای تمیز کردن آن، نیازی به هیچ نوع ماده شوینده‌ای نیست. در صورتی که کابینت روشویی PVC، لکه یا جرم بگیرد، به راحتی می‌توان آن را با یک دستمال نم‌دار تمیز کرد. البته پس از تمیز کردن، باید کابینت را خشک کرد تا روکش آن لکه دار نشود. این نوع کابینت را به آسانی می‌توان با سبک‌های مختلف دکوراسیون منازل هماهنگ کرد. این محصول قابلیت این را دارد که بتواند با تمامی نماهای سنتی و مدرن همخوانی داشته باشد. رنگ آن نیز می‌تواند مطابق با دیگر المان‌های سرویس بهداشتی و سرامیک ها انتخاب شود.

معایب کابینت روشویی PVC چیست؟

اگر ویژگی‌های انواع مختلف روشویی کابینتی را بسنجید، متوجه خواهید شد که روشویی کابینتی پی‌وی‌سی بهترین انتخاب است. چون مزایای این نوع کابینت روشویی نسبت به معایب اندک آن، زیاد است. به عنوان مثال ممکن است کابینت روشویی چوبی زیباتر باشد. اما در برابر رطوبت سرویس بهداشتی دوام نمی‌آورد. کابینت روشویی سنگی هم بسیار سنگین است. به علاوه ممکن است در زمان حمل و نقل یا نصب آن با مشکلاتی مواجه شوید. در ضمن کابینت روشویی فلزی ممکن است بعد از مدتی دچار زنگ زدگی شود.

اما کابینت روشویی PVC، هیچ کدام از این ایرادات را ندارد. البته قطعا این نوع کابینت روشویی هم معایب انگشت شماری دارد که ما در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت:

کابینت روشویی PVC در طبیعت تجزیه نمی‌شود. این ماده یک پلیمر ترموپلاستیکی است که تجزیه آن صدها سال طول می‌کشد. بنابراین اولین ایراد وارد بر این نوع کابینت، آسیب رساندن آن به محیط زیست است.

پی‌وی‌سی در هنگام ذوب شدن، مقداری گاز سمی تولید می‌کند که برای سلامتی انسان خطرناک است. کابینت روشویی پی‌وی‌سی، به خودی خود هیچگونه ضرر و زیانی برای سلامتی ندارد. حتی این جنس به عنوان بهداشتی‌ترین نوع کابینت روشویی شناخته می‌شود. اما افرادی که به تولید این محصولات مشغول هستند، باید مراقب سلامتی خود باشند و در خط تولید، از ماسک‌های ویژه استفاده نمایند.

روشویی کابینتی پی‌وی‌سی در برابر تابش مستقیم آفتاب کمی حساس است. این امر در طولانی مدت موجب تغییر رنگ کابینت می‌شود. در ضمن اگر چسب مورد استفاده جهت روکش کردن کابینت از کیفیت پایینی برخوردار باشد، ممکن است در اثر تابش مستقیم آفتاب و گرمای آن ذوب شود. در نتیجه روکش از کابینت جدا می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله مزایا و معایب کابینت روشویی PVC را به طور کامل شرح دادیم. بنابراین اگر شما هم به دنبال خرید کابینت روشویی پی‌وی‌سی هستید، بهتر است موارد ذکر شده را به دقت مرور کنید. مسلما هر جنسی مزایا و معایب خود را دارد. اما این جنس کابینت روشویی، دارای مزایای بسیار زیاد و معایب اندک است. به همین دلیل این نوع کابینت روشویی در بین سایر جنس‌ها، طرفداران زیادی دارد.

امیدواریم اگر کابینت روشویی پی‌وی‌سی خریدید، از آن راضی باشید و سالیان سال با آرامش خاطر از آن بهره بگیرید.

منبع: Aomeihome

اشتراک گذاری :

نظر دهید