یکشنبه ۲۷ آذر ماه

اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفارش دادن کابینت حمام خود هستید، احتمالاً از خود می‌پرسید چه نوع متریالی برای کابینت روشویی مناسب است. از این گذشته، حتما شما دوست دارید این کابینت فضای شما را زیباتر نماید و عمر طولانی هم داشته باشد. یکی از مهمترین موارد درباره کابینت روشویی که برای بسیاری از افراد اهمیت دارد، جنس کابینت روشویی می‌باشد. متریال کابینت روشویی ممکن است از مواد مختلفی باشد. هر یک از این موارد ویژگی‌های خاص خود را دارند. اگرچه باید بدانید که برای تولید نسل جدید کابینت‌های روشویی، از مواد ترکیبی استفاده می شود. اما به طور کلی ماده اصلی و جنس کابینت روشویی، مشخص است.

امروزه طرفداران این کابینت‌های مخصوص حمام و سرویس بهداشتی افزایش پیدا کرده‌اند. به همین دلیل، لازم می‌دانیم در مورد متریال کابینت روشویی اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم. پس برای اینکه اطلاعات شما در مورد جنس کابینت روشویی بالاتر برود، در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی انواع متریال کابینت روشویی

همانطوری که در بالا اشاره گردید، روشویی کابینتی دارای جنس‌های متنوعی می‌باشد. هر متریال هم ویژگی خاص و منحصر به فردی دارد. ما در ادامه این مقاله، برخی از آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

روشویی کابینتی فلزی

یکی از اولین نسل‌های کابینت‌های روشویی که وارد بازار شد، از جنس فلزی بود. بسیاری از کسانی که طراح دکوراسیون بودند، از این جنس استقبال کردند. بعد از آن بسیاری از مردم هم این جنس کابینت روشویی را برای سرویس بهداشتی و حمام خود تهیه می‌کردند. جنس فلزی این کابینت، بسیار باکیفیت است. به همین دلیل طول عمر آن نسبت به دیگر کابینت‌ها بیشتر است.

بعد از استفاده بسیاری از افراد از این متریال کابینت روشویی، آنها متوجه شدند که ظاهر اولیه کابینت از بین می‌رود. یعنی پس از مدتی، به دلیل وجود رطوبت، خوردگی‌های بسیاری درون کابینت به وجود می‌آید. به همین دلیل دیگر از این جنس کابینت روشویی استفاده نکردند. تولیدکنندگان هم با آمدن جنس های دیگر به بازار، تولید این جنس از کابینت روشویی را متوقف نمودند.

کابینت از جنس چوب و ام دی اف

از آنجایی که مزیت این متریال برای کابینت روشویی زیاد است، بسیاری از مردم، از این جنس کابینت روشویی استفاده می‌نمایند. از جمله مزایای این نوع کابینت روشویی، نمای زیبا، وزن پایین و راحت بودن نصب آن می‌باشد. به دلیل همین مزایا، این جنس کابینت روشویی، جایگزین مناسبی برای کابینت‌های فلزی شد. علاوه بر این، طراحی و تنوع این جنس کابینت در بازار زیاد است. همچنین سبک‌های جدیدی مانند ممبران هم به آن افزوده شده است.

اما یکی از نکاتی که موجب می‌شود عمر کابینت روشویی چوبی یا ام دی اف کاهش پیدا کند، رطوبت می‌باشد. اما تولیدکنندگان، طی سالهای اخیر، سبک‌های جدیدی از این کابینت ها را تولید نموده اند که در برابر رطوبت بسیار مقاوم می‌باشند. به همین دلیل این متریال برای کابینت روشویی، طرفدارن بسیاری پیدا کرده است.

برای ساختن ام دی اف، بقایای چوب به الیاف ریزتری شکسته می‌شوند. سپس این الیاف با موم و رزین مخلوط می‌شوند تا به راحتی به هم بچسبند و به شکل ورق‌هایی در بیایند. در نهایت هم تخته‌ها با روکش پوشانده می‌شوند و رنگ آمیزی می‌گردند تا ظاهری کامل داشته باشد. از این تخته‌ها به عنوان متریال کابینت روشویی و انواع مبلمان استفاده می‌گردد. ام دی اف در برخی از گران‌ترین کابینت‌های حمام استفاده می‌شود. چراکه در برابر آب مقاوم است.

پوشش روی ام دی اف عموماً از رنگ پلی اورتان و پلی استر ساخته می‌شود. این پوشش می‌تواند به صورت مات یا براق روی کابینت شما قرار گیرد. متریال ام دی اف برای کابینت روشویی فوق‌العاده است. زیرا وزن آن سبک است و حمل و نقل آن هم راحت می‌باشد.

کابینت روشویی کورین

امروزه از جنس دیگری هم برای انواع کابینت روشویی بهره گرفته می‌شود. البته این جنس، خیلی برای کابینت روشویی متداول نیست. ولی در برخی از موارد، از این متریال استفاده می‌گردد.

این جنس کاملاً فشرده و غیر متخلخل است. به همین علت برای محیط‌هایی با رطوبت بالا مانند حمام و سرویس‌های بهداشتی عالی به نظر می‌رسند. موردی که کورین را به عنوان متریال کابینت روشویی مناسب می‌کند، این است که دارای کیفیت سرامیکی و سنگی است. اما این جنس به دلیل قیمت بالایی که دارد، بیشتر برای کابینت آشپزخانه به کار می‌رود.

کابینت روشویی ساخته شده از پی وی سی

ماده پی وی سی یکی از موادی است که در برابر رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارد. این متریال به نوعی از آب گریزان می‌باشد. این ماده شرایط سخت آب و هوایی و رطوبت زیاد را به خوبی تحمل می‌کند. به همین دلیل امروزه از جنس پی وی سی به عنوان روکش کابینت روشویی استفاده می‌کنند. در حال حاضر در بیشتر کابینت‌های روشویی که در حمام و سرویس بهداشتی وجود دارد، از این ماده استفاده می‌شود. تنوع بالا، استحکام زیاد، نصب آسان و سایر موارد، از جمله ویژگی‌های این ماده است. به همین دلیل است که امروزه این متریال کابینت روشویی، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. ماده پی وی سی یکی از بهترین جنس‌های به کار رفته در کابینت روشویی به شمار می‌رود.

کلام پایانی

متریال کابینت روشویی به طور عمده از مواد مختلفی نظیر چوب طبیعی، ام دی اف، فلز و PVC است. کابینت‌های فلزی از استحکام و طول عمر بالایی برخوردارند. اما به دلیل قرار گرفتن در معرض رطوبت، احتمال زنگ زدن آنها وجود دارد. به این ترتیب ممکن است به مرور زمان، ظاهر زیبای اولیه خود را از دست بدهند.

به دلیل وجود رطوبت در حمام و سرویس بهداشتی، کابینت روشویی چوبی نیز با گذشت زمان پوسیده می‌شود. بنابراین ظاهر اولیه خود را از دست می‌دهد. از این رو، برخی افراد، متریال کابینت روشویی خود را از ام دی افانتخاب می‌نمایند. این متریال کابینت روشویی،  به دلیل مقاومت بالاتری که در برابر رطوبت دارد، عمر کابینت را طولانی‌تر می‌نماید. ام دی اف در مقایسه با چوب طبیعی، دوام بیشتری دارد. اما با این حال، ام دی اف نیز پس از مدتی در اثر رطوبت باد می‌کند و دچار پوسیدگی می‌شود.

مناسب ترین متریال کابینت روشویی، پی وی سی است. زیرا این متریال در برابر آب و رطوبت مستحکم است. در ضمن تمیز نمودن آن نیز به راحتی انجام می‌شود. کابینت PVC عمری طولانی‌تری دارد و با گذشت زمان دچار تغییر رنگ نخواهد شد.

منبع: Riluxa

اشتراک گذاری :

نظر دهید