روش نظافت و شستشوی وان حمام بسیار مهم است. چرا که پس از استحمام، آلودگی‌ها و میکروب‌های بی‌شماری در وان حمام باقی می‌مانند. بیشتر این آلودگی‌ها با چشم دیده نمی‌شوند. متاسفانه این آلودگی‌های میکروبی و ویروسی می‌توانند مدت زمان زیادی در محیط وان حمام باقی بمانند. همچنین این آلودگی‌ها می‌توانند مشکلات متعددی برای سلامتی اعضای خانواده ایجاد کنند. به همین دلیل نظافت وان حمام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

لازم است بدانید که برای آغاز کردن کار نظافت وان حمام، نیاز به وسایل محافظتی مانند ماسک و دستکش هست. چون کار با مواد شوینده شیمیایی، بدون وسایل محافظتی و ایمنی، اندکی خطرناک است. بوی مواد شیمیایی می‌تواند ریه شما را ناراحت کند. در ضمن ترکیبات شوینده‌ها هم برای پوست، بسیار خطرناک است. پس ماسک و دستکش را فراموش نکنید.

شستشوی وان حمام بسیار مهم و درعین حال کمی دشوار و وقت‌گیر است. اما اگر مایلید راهکارهای مناسبی را در این زمینه دریافت کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

روش عمومی نظافت وان حمام

برای شستشوی وان حمام، راه‌های متفاوتی وجود دارد. بسته به میزان کثیفی وان، شما می‌توانید از شوینده‌های قوی‌تری بهره بگیرید. اما ما در این بخش، روش شستشوی وان حمام به صورت عمومی را به شما آموزش می‌دهیم. در ادامه، به روش‌های تخصصی‌تر نیز خواهیم پرداخت.

  • اسپری شوینده یا جرم‌گیر را روی دیواره وان بریزید و چند لحظه صبر کنید تا به داخل وان سرازیر شود. اجازه دهید چند دقیقه این موارد روی بدنه وان بمانند تا جرم‌ها و آلودگی‌ها را در خود حل کنند.
  • بعد از چند دقیقه، شستشوی وان حمام را شروع کنید. ابتدا با یک اسکاچ یا یک تکه اسفنج به خوبی وان حمام را بشویید.
  • سپس محل‌های شسته شده را با آب داغ آب بکشید.

معمولا شستشوی لبه‌های وان زحمت بیشتری دارد. سعی کنید برای نظافت لبه‌های وان حمام و گوشه‌های دیوار، محکم‌تر اسکاچ بکشید.

روش شستشوی وان حمام با جوش شیرین

مواد مورد نیاز برای این عملیات، جوش شیرین و یک تکه اسفنج است. روش کار هم به این صورت خواهد بود:

۱ – اسفنج را خیس کنید و فشار دهید تا آب آن خارج شود. مقدار زیادی جوش ‌شیرین روی آن بریزید. سپس شروع به نظافت وان حمام کنید. بهتر است از لبه وان شروع کنید. به این ترتیب متوجه خواهید شد که جوش شیرین لکه‌های سرسختی که قبلا به راحتی پاک نمی‌شدند را تمیز می‌کند.

۲ – با حرکت دورانی لبه‌های وان را تمیز کنید. اگر لبه‌های وان تمیز نشد، اسفنج را بشویید و از مقدار بیشتری جوش شیرین استفاده کنید.

۳ – کف وان را به دقت بسابید. در صورت لزوم، مقداری جوش شیرین روی کف وان که قبلا خیس کرده‌اید، بپاشید. حدود یک ساعت صبر کنید تا وان حمام به طور کامل خیس بخورد و راحت‌تر تمیز شود.

۴ – سپس شستشوی وان حمام را ادامه دهید. با آب سرد جرم‌ها را بشویید. پس از اینکه وان خشک شد، آن را با یک حوله تمیز پاک کنید.

نظافت وان حمام با کمک گریپ فروت و نمک

پیشنهاد می‌کنیم حتی برای یک بار هم که شده، وان حمام خود را با نمک و گریپ فروت بشویید. چون نتیجه کار فوق‌العاده است. روش کار به صورت زیر است:

یک گریپ فروت را از وسط نصف کنید و فقط نصف آن را بردارید. یک بسته نمک دریا یا نمک دانه درشت برای تمیزی بیشتر تهیه نمایید. اگر نمک دانه درشت ندارید، می‌توانید از نمک معمولی هم استفاده کنید. اما برای دریافت نتیجه بهتر، به مقدار زیادتری از نمک معمولی نیاز خواهید داشت.

  • ابتدا گریپ فروت را به همه جای وان بمالید. سپس اجازه دهید تا آب گریپ فروت به همه جای وان برسد.
  • در مرحله بعد، نمک را روی آب گریپ فروت بپاشید.
  • سپس پوست گریپ فروت را داخل نمک بمالید و شستشوی وان حمام را با این پوست ادامه دهید تا جرم‌ها از بین بروند. اگر لازم بود از یک برس یا فرچه برای سابیدن استفاده کنید.
  • اجازه دهید محلول آب گریپ فروت و نمک حدود نیم ساعت در وان حمام بماند. برای از بین بردن لکه‌های سرسخت، زمان بیشتری لازم است.
  • بعد از گذشت زمان لازم، گریپ فروت و نمک را با آب گرم بشویید. به این ترتیب که برای شستشوی وان حمام، شیر آب را باز کنید و با دست خود، نمک و گریپ فروت را از روی سطح وان تمیز کنید.

نحوه شستشوی وان حمام به صورت حرفه‌ای

بسته به اینکه وان شما از چه جنسی است، می‌توانید نحوه شستشو و شوینده‌های مناسبی انتخاب نمایید. برای آموزش شستشوی وان حمام بر اساس جنس، در این بخش به انواع جنس و روش نظافت وان حمام اشاره خواهیم کرد.

نحوه نظافت وان آکریلیک

شوینده‌های قوی سطح وان اکریلیک را کدر می‌کنند. خوشبختانه راه حل مناسبی برای شستشوی وان آکریلیک وجود دارد. شما می‌توانید مخلوطی از مایع ظرفشویی، جوش شیرین و آب لیمو تهیه کنید. نسبت جوش شیرین و مایع ظرفشویی باید مساوی باشد. تنها چند قطره هم آب لیمو به آن اضافه کنید. مخلوط را آنقدر هم بزنید تا کف کند.

  • با نظافت وان حمام را با استفاده از یک اسفنج شروع کنیدو سطح وان را با محلول بپوشانید.
  • بگذارید این محلول به مدت نیم ساعت روی سطح وان بماند.
  • سپس با یک اسفنج مرطوب، وان را از بالا به پایین تمیز کنید. اجازه دهید آب کثیف به داخل وان سرازیر شود.
  • در انتها کل وان را با آب ولرم بشویید.

در زمان تمیز کردن این نوع وان حمام به خاطر داشته باشید که نباید از دستمال یا اسکاچ زبر استفاده کنید. چون به سطح وان آسیب خواهد رسید.

نحوه شستشوی وان فایبرگلاس

سرکه یک پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده عالی خانگی است. این ماده روی وان‌های فایبرگلاس کثیف، بسیار عالی عمل می‌کند. اگرچه برای یک وان اکریلیک نمی‌تواند مناسب باشد.

۱- ابتدا ا واحد آب را با ۱.۵ واحد سرکه مخلوط کنید و آن را در یک بطری اسپری بریزید. یک قاشق چای‌خوری هم آب لیمو برای تمیزی بیشتر به محلول خود اضافه کنید.

۲- محلول را روی کل سطح وان اسپری کنید و اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی سطح وان بماند.

۳- در مرحله بعد، با استفاده از یک پارچه مرطوب یا اسفنج، سطح وان را به آرامی پاک کنید. برای نظافت وان حمام، از بالا شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید.اجازه دهید محلول شوینده به داخل وان برود و در حین کار تخلیه شود.

نحوه نظافت وان حمام با سفیدکننده

اگر وانی که در حال شستشویش هستید، خیلی کثیف است، ممکن است مجبور شوید آن را با سفیدکننده تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که هنگام کار با سفیدکننده، حتما باید از ماسک و دستکش استفاده نمایید.

برخی از تولیدکنندگان وان آکریلیک نسبت به استفاده از سفیدکننده برای شستشوی وان هشدار می‌دهند. چون استفاده از سفیدکننده، گارانتی را باطل می‌کند. اما استفاده از سفیدکننده برای نظافت وان‌هایی از جنس فایبرگلاس بی‌خطر است.

  • نصف فنجان سفیدکننده را در حدود چهار لیتر آب مخلوط کنید.
  • با استفاده از یک اسفنج، سطح وان را با محلول سفیدکننده و آب بشویید و بگذارید محلول پنج دقیقه روی سطح وان بماند.
  • سپس وان را با آب سرد بشویید. در زمان شستشو با آب، مراقب باشید که سفیدکننده به اطراف نپاشد.
  • در پایان هم با یک حوله کاغذی، سطح وان را خشک کنید.

سخن پایانی

شستشو و نظافت وان حمام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چون وان حمام می‌تواند به راحتی، آلودگی‌ها و میکروب‌های موجود را از طریق پوست به بدنتان منتقل کند. بنابراین هر چند وقت یک‌بار باید به فکر ضدعفونی وان حمام بود. سعی کنید برای ضدعفونی وان‌های آکریلیک از شوینده‌ها و سفیدکننده‌های قوی استفاده نکنید. در صورت نیاز، حتما این مواد را با آب رقیق کنید و سپس استفاده نمایید.

 اما هنگام نظافت حمام، شما نباید فقط به فکر شستشوی وان حمام باشید. چون شیرآلات، دوش حمام و دیوارهای حمام هم ممکن است آلوده باشند. بنابراین سعی کنید همیشه به نظافت کل حمام خود توجه داشته باشید تا از آلودگی و بیماری دور بمانید.

منبع: Thisoldhouse

اشتراک گذاری :

نظر دهید