پنجشنبه ۲۳ تیر ماه

دیدن یک وان حمام درهم و برهم و پرشده از آب چرک که دچار گرفتگی لوله شده، بسیار اذیت کننده است. به خصوص زمانی که شما در حمام مانده‌اید و هنوز کارتان تمام نشده است. در بعضی موارد ممکن است شما برای رفع گرفتگی لوله وان حمام، نیازی به تماس با یک لوله بازکنی نداشته باشید.

 برای رفع گرفتگی لوله وان حمام، روش‌های مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید با ابزار و وسایل ساده‌ای که در منزل دارید، خودتان مشکل را برطرف کنید. برای باز کردن راه آب وان حمام می‌توانید از سفیدکننده، جوش شیرین، مایع ظرفشویی، سرکه، سود سوزآور، تلمبه لوله بازکن، فنر لوله بازکنی، جاروبرقی و حتی گیره لباس هم استفاده کرد.

ما در این مطلب، شما را با این روش‌های ساده‌ای آشنا می‌کنیم تا بتوانید گرفتگی لوله وان حمام را خودتان رفع کنید. بهترین و راحت‌ترین روش‌های خانگی برای رفع گرفتگی لوله وان حمام، پیش ماست. پس در ادامه، با ما همراه باشید.

جوش شیرین و نمک برای برطرف کردن گرفتگی لوله وان حمام

در این روش تنها کافی است نمک و جوش شیرین را به نسبت مساوی در مقداری کمی آب ترکیب کنید. سپس این ترکیب را درون لوله وان حمام بریزید. نیم ساعت صبر کنید تا گرفتگی لوله وان حمام از بین برود سپس آب را با فشار زیاد درون لوله وان جاری کنید تا تمامی جرم‌ها شسته شوند.

استفاده از چوب لباسی

یک روش بسیار ساده برای باز کردن گرفتگی وان، بهره گیری از چوب لباسی است. برای این کار ابتدا باید یک چوب لباسی فلزی را صاف کنید. بعد با سر آن یک قلاب درست کنید. سپس قلاب را در لوله وان وارد کنید تا هر نوع گرفتگی و جرم خارج شود.

مایع ظرفشویی برای گرفتگی لوله وان حمام

یک راهکار ساده برای رفع گرفتگی وان حمام، استفاده از مایع ظرفشویی است. مایع ظرفشویی موهای گیرکرده در لوله را از بین نمی‌برد. اما گرفتگی‌ها را نرم می‌کند تا با آب پایین بروند. وقتی مایع ظرفشویی را داخل لوله ریختید، حدود ۵ دقیقه صبر کنید. سپس آب را با فشار زیاد داخل لوله بگیرید تا گرفتگی پایین برود. این کار باید با صبوری و چند بار تکرار شود تا لوله کاملا باز شود.

محلول سفیدکننده

محلول سفیدکننده یک لکه‌بر قوی و یک شوینده پرکاربرد در خانه است. اما همین ماده، از موثرترین مواد برای برطرف کردن گرفتگی لوله وان حمام نیز  به حساب می‌آید. محلول سفیدکننده می‌تواند گرفتگی لوله وان حمام را اگر شدید نباشد، رفع نماید. برای این کار باید ابتدا وان حمام را تخلیه کنید و سفیدکننده را داخل لوله بریزید. اغلب اوقات لوله وان به دلیل تجمع موهای بلند دچار گرفتگی می‌شود. ریختن سفیدکننده در لوله، کمک می‌کند که مشکل کاملا برطرف شود.

سرکه و جوش شیرین

سرکه و جوش شیرین دو ماده پرکاربرد خوراکی هستند که در نظافت منزل هم کاربردهای زیادی دارند. از مخلوط این دو ماده به همراه آب مقطر برای باز کردن گرفتگی لوله وان حمام هم استفاده می‌شود. برای این منظور، تنها یک فنجان سرکه، یک  چهارم فنجان جوش شیرین و یک قاشق چای‌خوری آب گرم نیاز دارید. این مواد را با هم مخلوط کنید تا یک لوله باز کن قوی به دست آید. سپس این محلول را داخل لوله بریزید تا تمامی کثیفی‌ها، موهای بلند گیر کرده در مسیر آب و چربی‌های مانده در لوله حل شوند.

محلول لوله بازکن تجاری

ابتدا یک محلول لوله بازکن از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. اینگونه لوله بازکن‌ها دارای مواد شیمیایی مانند هیدروکسیدپتاسیم یا اسید سولفوریک هستندو در نتیجه به پاکسازی اجرام باقی مانده در لوله فاضلاب کمک می‌کنند. هنگامی که این لوله بازکن‌ها به درستی استفاده می‌شوند، می‌توانند راهکار مناسبی برای پاکسازی لوله تخلیه وان حمام باشند. این محلول‌ها انواع مختلفی دارند. جهت عملکرد بهتر، قبل از خرید راهنمای روی بسته را بخوانید تا مطمئن شوید برای کار شما مناسب هستند.

دقت کنید که در زمان به کار گیری این لوله بازکن‌ها، حتما از دستکش، ماسک و عینک مخصوص استفاده کنید. چرا که این مواد برای سلامتی بسیار خطرناک هستند.

تلمبه لوله بازکن برای رفع گرفتگی لوله حمام

تلمبه لوله بازکن دستگاهی موثر و کوچک برای باز کردن گرفتگی لوله وان حمام است. این دستگاه به داخل لوله فشار وارد می‌نماید و با فشاری که به درون لوله وارد می‌کند، گرفتگی‌ها را به جلو می‌راند. تلمبه لوله بازکن یک ابزار کاربردی برای حل این مشکل است. برای باز کردن گرفتگی لوله وان با این روش، فقط لازم است تلمبه را روی ورودی لوله قرار دهید. بعد هم آن را به پایین فشار دهید تا گرفتگی برطرف شود. البته این کار باید چند بار پشت سر هم تکرار شود.

استفاده از فنر لوله بازکنی

اگر روش‌های ذکر شده مشکل را حل نکرد، باید به سراغ فنر لوله بازکنی بروید. فنر لوله بازکنی دستگاهی مخصوص برای رفع گرفتگی لوله‌هاست. برای رفع کردن گرفتگی لوله وان حمام نیز می‌توان از این دستگاه استفاده کرد. با کمک فنر لوله بازکنی گرفتگی لوله در هر عمقی که باشد، از بین می‌رود. فنر لوله بازکنی در دو نوع برقی و دستی موجود است. نوع برقی آن قوی‌تر است و برای رفع گرفتگی‌های عمیق‌تر به کار می‌رود. فنر لوله بازکنی برقی سریع‌تر از نوع دستی آن گرفتگی لوله وان حمام را برطرف می‌کند.

حرف آخر

رفع گرفتگی وان حمام می‌تواند کار مشکلی باشد چون مو، صابون، خمیردندان و سایر مواد نظافتی می‌توانند یک گرفتگی غیرقابل‌نفوذ را تشکیل دهند. اما قبل از تماس با لوله‌کش یا لوله بازکن، چندین روش برای رفع انسداد وجود دارد که بسیار آسان و ارزان هستند. ابتدا این موارد را در خانه انجام دهید. اگر مورد برطرف نشد، با لوله بازکن تماس بگیرید.

اما همیشه گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است. پس سعی کنید یک درپوش مناسب برای زیر آب وان حمام تهیه کنید. وجود یک درپوش، کمک می‌کند که موهای بلند و برخی موارد دیگر پشت درپوش گیر کنند. در نتیجه این موارد لوله را مسدود نمی‌نمایند. در ضمن شما می‌توانید برای پیشگیری از گرفتن لوله وان حمام هم کاری بکنید. لازم است برای این کار، هر دو ماه یک‌بار، یک محلول جوش شیرین و سرکه تهیه نمایید و داخل لوله وان بریزید. به این ترتیب گرفتگی به وجود نخواهد آمد.

اگرچه این مقاله برای وان حمام بود اما بسیاری از روش‌ها می‌توانند برای سایر زهکش‌ها مانند سینک ظرفشویی نیز استفاده شوند.

منبع: Waterworkplumbing

اشتراک گذاری :

نظر دهید