دوشنبه ۱۲ دی ماه

این روزها در اکثر خانه‌های مدرن، وان جکوزی نصب می‌شود. خاصیت درمانی وان جکوزی به طور خاص، باعث استقبال بسیاری از خانواده‌ها از آن شده است. به همین خاطر خیلی از خانواده‌ها تمایل دارند از این امکان در خانه خود بهره‌مند باشند. اما همان‌طور که می‌دانید هر سیستمی که با آب و برق کار می‌کند، بالاخره دیر یا زود خراب می‌شود. بنابراین نیاز به مراقبت‌های خاص یا حتی گاهی نیاز به تعمیر دارد. گاهی تعمیر وان جکوزی هم اجتناب ناپذیر است.

جهت تشخیص عیب و انجام تعمیر وان جکوزی، به عنوان اولین گام شما بایستی نوع جکوزی خود را تشخیص دهید. این روزها جکوزی‌های مورد استفاده در مجموعه‌ها و خانه‌ها متفاوت هستند و هر کدام کاربری خاص خود را دارند. اما ما در این مقاله قصد داریم تنها بر روی تعمیر وان جکوزی خانگی تمرکز کنیم.

تعمیر وان جکوزی خانگی

تنوع وان‌ جکوزی‌های خانگی، بسیار زیاد است و دسته‌بندی آن‌ها بر اساس جنس و کاربرد تعریف می‌شود. چنانچه مشکل از سیستم لوله‌کشی فاضلاب جکوزی باشد، یکی از مهم‌ترین موارد برای تعمیر وان جکوزی، پیدا کردن مشکل است. جهت تشخیص عیب جکوزی، باید با  وان جکوزی‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید. بدون شک با اطلاع از این موارد، خیلی راحت‌تر می‌توان مشکل را تشخیص داد و نسبت به رفع آن اقدام نمود.

در ادامه ما به رایج ترین عیب جکوزی‌های خانگی که ممکن است در تشخیص و تعمیر وان جکوزی کمک نماید، اشاره خواهیم کرد.

چگونه می‌توانیم مشکل را برای تعمیر وان جکوزی، تشخیص دهیم؟

برای تشخیص و رفع مشکل وان جکوزی، ابتدا به ایرادات جزئی و نحوه رفع آن‌ها می‌پردازیم. سپس ایرادات کلی و روش تعمیر وان جکوزی را بررسی خواهیم نمود.

۱- اگر دستگاه روشن نمی شود، مطمئن شوید که پریز به برق متصل است. سپس پمپ را تست کنید. سیم‌های پاره یا ترمینال‌های شل را بررسی و تعمیر کنید. در صورت لزوم، کنترل سوئیچ پمپ را به صورت حرفه‌ای تست و سرویس کنید.

۲- اگر جت‌ها کار نمی‌کنند، ورودی آب به وسیله مو و سایر ذرات مسدود شده است و باید آن را تمیز کنید. اگر هم جت شکسته، باید آن را عوض کنید.

۳- اگر آب جکوزی شما خیلی گرم یا خیلی سرد است، بررسی کنید که آیا سوئیچ تنظیم مجدد با حد بالا قطع شده است یا خیر. در صورت نیاز، آن را دوباره تنظیم نمایید. ترموستات را هم تنظیم کنید و اگر مشکل ادامه داشت، آن را تعمیر کنید. در صورت لزوم، المنت گرمایشی معیوب را تست و تعویض کنید.

۴- اگر سطح آب جکوزی به سرعت کاهش می‌یابد یا نشتی در زیر دستگاه مشاهده می‌شود، پمپ را بررسی کنید. سپس واشر اتصال مشکل‌دار را عوض نمایید.

۵- شاید جت‌ها آب را به صورت موج‌دار وارد وان جکوزی می‌کنند یا آب را به طور ناموزون ساطع می کند. در این حالت، باید واشر اتصال پمپ نشتی را بررسی و تعویض کنید.

سایر مشکلات و نحوه تعمیر وان جکوزی

ممکن است مشکل جکوزی شما موارد گفته شده در بالا نباشد و رفع آن کمی پیچیده باشد. در این صورت برای تعمیر وان جکوزی، باید موارد زیر را بررسی نمایید.

زیاد بودن صدای تولیدی توسط پمپ جکوزی

سر و صدای زیاد پمپ ممکن است بر اثر موارد زیر اتفاق بیفتد:

  • خرابی لرزه‌گیر پمپ
  • درگیر بودن پروانه با قاب پمپ
  • عدم ورود آب کافی به پمپ

احتمال دارد که پروانه در اثر جابه‌جایی یا ضربه، تاب دیده است. یا اینکه قاب محافظ پمپ شل شده باشد. در نتیجه صدای زیاد تولید می‌شود که ناشی از درگیر بودن قاب محافظ پمپ با پروانه است.

به طور کلی، صدای زیاد پمپ جکوزی، ناشی از عدم دریافت آب کافی توسط پمپ است. این صدا معمولا در اثر جمع شدن مو، چربی، موارد زائد و اجسام خارجی در مسیر ساکشن‌ها تولید می‌شود. برای تعمیر وان جکوزی در این حالت، کار زیادی لازم نیست. تنها کافی است توری یا صافی جکوزی را تمیز نمایید. برخی مواقع نیز بر اثر نشتی در مسیر آبی که به پمپ می‌رسد، آب کمی وارد پمپ شود. از این رو آب وان جکوزی هم خالی خواهد شد.

یکی دیگر از دلایل صدای زیاد، خرابی لرزه‌گیر پمپ خواهد بود. لرزه‌گیر‌ها صدای پمپ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. پس در صورت خرابی، آن‌ها به طور کامل کارایی خود را از دست می‌دهند. در نتیجه صدای پمپ به صورت آزاردهنده‌ای افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی برای تعمیر وان جکوزی، باید اقدام به تعویض لرزه‌گیرها نمایید.

روشن نشدن پمپ جکوزی

گردش نکردن آب داخل جکوزی بدون شک به دلیل روشن نشدن پمپ یا موتورهای جکوزی است. جهت بررسی و رفع این مشکل، پیش از هر چیز باید به بررسی دلایل آن بپردازید. روشن نشدن پمپ جکوزی ممکن است بر اثر عوامل زیر اتفاق بیفتد:

  • بروز مشکل در سیستم داخل پمپ
  • وجود مشکل در برق پمپ
  • پایین‌تر بودن آب از حد استاندارد
  • سوختن پمپ

جهت پی بردن به این موضوع و پیدا کردن روش تعمیر وان جکوزی، ابتدا موضوع قطعی برق موتور را بررسی کنید. برای این کار لازم است شما به ترتیب برق اصلی شبکه خانگی، کابل ورودی برق به موتور و دو شاخه را بررسی نمایید.

چنانچه آب از حد استاندارد پایین‌تر آمد، این موضوع به خاطر این است که سنسور مربوط به سنجش سطح آب، مانع از روشن شدن پمپ شده است. بنابراین شما می‌توانید با آب‌گیری مناسب، به سادگی این مشکل را برطرف کنید.

اما چنانچه مشکل از پمپ باشد، احتمال دارد که سیم پیچ راه‌انداز دچار مشکل باشد. یا ممکن است خازن پمپ سوخته باشد. در صورت سوختن خود پمپ، برای تعمیر وان جکوزی، لازم است نسبت به تعویض پمپ اقدام نمایید. چراکه گاهی اوقات هزینه تعمیر پمپ جکوزی، از خرید یک پمپ بیشتر خواهد بود.

کاهش یافتن میزان هوای مخلوط با آب در خروجی ماساژورها و کم شدن فشار جت‌ها

احتمال دارد دلایل متعددی موجب کاهش فشار خروجی آب از جکوزی و ماساژوها باشند. اما به طور عمده، کاهش میزان هوای مخلوط با آب، ناشی از کاهش خروجی آب از ماساژورها می‌باشد. دلایل این مشکل یکی از موارد زیر خواهد بود:

  • خرابی شیر هوا
  • کم بودن فشار هوا
  • انسداد توپی ماساژورها

اول از همه لازم است اقدام به چرخاندن شیر هوا در جهت مخالف عقربه‌های ساعت بنمایید. با این کار چنانچه شیر هوا کم باز بوده است، مشکل رفع می‌شود. اگر با این روش مشکل حل نشد، لازم است برای تعمیر وان جکوزی، توپی جت و متعلقات آن را باز کنید. پس از باز کردن توپی جت و متعلقات آن، آن‌ها را به کمک یک برس نرم به خوبی تمیز نمایید. به طور معمول در صورت وجود گرفتگی، با این کار مشکل رفع خواهد گردید.

اما چنانچه مشکل به خاطر گرفتگی نباشد و همچنان فشار آب کم باشد، احتمالا خود شیر هوا دچار مشکل شده است. در این شرایط باید نسبت به تعویض شیر هوا اقدام نمایید. اگر باز هم مشکل پا بر جا بود، احتمالا ایراد از مکش پمپ خواهد بود.

نشتی آب از زیر وان جکوزی

معمولا بدنه وان خیلی کم نشتی می‌دهد اما این موضوع غیرممکن نیست. اگر بدنه وان ایراد داشته باشد، این مسئله به راحتی از داخل خود وان هم قابل تشخیص است. اما عموما مشکلات زیر باعث نشتی آب می‌شوند:

  • خرابی شلنگ‌ها
  • خروج آب از کنار ماساژورها
  • نشتی آب از سیفون وان جکوزی
  • آب‎بند نبودن زیر آب وان جکوزی
  • خراب بودن پمپ جکوزی
  • نشتی آب از پشت دستگیره‌ها یا آبشار

معمولا پس از برداشتن پانل‌ها، با یک نگاه اجمالی می‌توانید متوجه شوید که آب از کجا نشتی دارد. اگر نشتی از زیر آب باشد، برای تعمیر وان جکوزی، این قسمت باید باز شود و آب‌بندی گردد. یا نهایتا زیرآب باید عوض شود.

گاهی شیر یا اتصالات شلنگ درست آب‌بندی نشده‌اند. در این صورت بهتر است این موارد با چسب های PVC آب‌بندی شوند. اگر هم پمپ در مسیر اتصال خود به درستی آب‌بندی نشده باشد، این موضوع می‌تواند باعث نشتی شود. مهره و ماسوره، فیبر و فنر و لوله‌های متصل به پمپ هم از جمله قطعاتی هستند که ممکن است آب‌بندی درستی نداشته باشند.

در زمان نصب وان جکوزی لازم است پیچ‌های ماساژورها را بررسی نمایید تا در صورت شل بودن، سفت و آب‌بندی شوند. به طور معمول این پیچ‌ها خود دارای واشر آب‌بندی هستند و چنانچه شل باشند، آب می‌دهند. لازم به ذکر است که بیشتر این پیچ‌ها آچار مخصوص به خود را دارند. در صورتی که از بخش دستگیره‌ها یا آبشار نشتی رخ داد نیز باید مجددا این بخش را به کمک چسب سیلیکونی آب‌بندی نمایید.

تاخیر در تخلیه آب از جکوزی

دلیل عمده سخت خارج شدن و تخلیه کند آب از جکوزی می‌تواند وجود اشکال در سیستم فاضلاب باشد. ولی نمی‌توان تنها عامل کندی تخلیه آب جکوزی را مشکل فاضلاب دانست.

در واقع سه مورد کلیدی می توانند باعث کند شدن تخلیه آب از جکوزی باشند. این موارد عبارتند از:

  • تنظیم نبودن پیچ رگلاژ داخل زیرآب
  • وجود مشکل فنی و گرفتگی در زیرآب
  • مسدود بودن فاضلاب

در این شرایط ابتدا باید خود زیرآب بررسی گردد. در شرایط عادی و پس از اینکه زیرآب را باز کردید، روند تخلیه آب را مشاهده نمایید. اگر آب به راحتی در فاضلاب تخلیه شود، اولین کار که لازم است انجام شود، تنظیم پیچ رگلاژ است. سپس تمیز کردن مسیر خروجی زیرآب و تنظیم مجدد آن را مد نظر قرار دهید. اما اگر زیرآب تنظیم بود و مشکلی نداشت، ممکن است مسیر فاضلاب مسدود باشد. در صورت مسدود بودن مسیر فاضلاب با مطالعه مقاله چگونه گرفتگی لوله وان حمام را برطرف کنیم؟ میتوانید این مشکل را بر طرف کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله، ایرادات عمده و روش تعمیر وان جکوزی را به شما آموزش دادیم. اما اگر با انجام این موارد، ایرادات رفع نگردید، باید از یک متخصص کمک بگیرید. چون گاهی ممکن است در اثر ناشی‌گری، ایراد جکوزی بیشتر گردد. در نتیجه تعمیر آن هم پیچیده‌تر خواهد شد.

منبع: Fixitclub

اشتراک گذاری :

نظر دهید